Znowu w Trójmieście

Miesiąc temu klasy I-III  wybrały się  na wycieczkę do Trójmiasta. W dniach 8-10 listopada 2022r. starsi uczniowie (IV-VIII) też się tam udali, by poznać zabytki tego regionu, ale też historię Polski. Tak jak maluchy, pierwszy przystanek mieliśmy w Malborku, gdzie przez prawie trzy godziny słuchaliśmy niezwykle ciekawych opowieści o  zamku, który był świadkiem niezliczonych wydarzeń przez cały okres swego istnienia; o Krzyżakach, którzy tam mieszkali, bo przecież przez niemal półtora wieku zamek w Malborku był siedzibą wielkiego mistrza krzyżackiego. Około godziny 16 dotarliśmy do Gdańska i zaraz po zakwaterowaniu ruszyliśmy do miasta, by podziwiać jego zabytki, m.in. Fontannę Neptuna, Żuraw, Bazylikę Mariacką, Długi Targ. Nocą Gdańsk  wygląda naprawdę bajecznie! Drugi dzień rozpoczęliśmy od wizyty w Stoczni Gdańskiej – Muzeum Solidarności. Przed wejściem do Stoczni, na placu Solidarności wznosi się  Pomnik Poległych Stoczniowców 1970, zwany popularnie pomnikiem Trzech Krzyży- symbol walki z władzą komunistyczną. Odwiedziliśmy też Salę BHP. Przed południem pojechaliśmy do Gdyni. Zatrzymaliśmy się w Centrum Nauki Eksperyment. Tam  przez ponad dwie godziny odkrywaliśmy i poznawaliśmy świat. Świetna forma nauki poprzez zabawę! Przyszedł wreszcie czas na wizytę na statku „Dar Pomorza” , obecnie statek- muzeum. To trójmasztowy żaglowiec, który do lat 80. XX wieku służył Polskiej Marynarce Handlowej jako jednostka szkoleniowa dla studentów Szkoły Morskiej w Gdyni. Jest on jednym z najważniejszych zabytków polskiego dziedzictwa morskiego ubiegłego wieku. Przebywając we wnętrzu statku, mogliśmy poznać z bliska warunki życia i pracy polskich marynarzy i kadry oficerskiej. W Gdyni zjedliśmy smaczny obiad, chwilę odpoczęliśmy i ruszyliśmy na Westerplatte. O zmroku półwysep ten wygląda przepięknie.  Morze, plaża, mewy, oświetlone statki. Poznaliśmy historię związaną z tym miejscem. Z skupieniu przemierzaliśmy drogę do Pomnika Obrońców Wybrzeża, by tam zrobić pamiątkowe zdjęcie. W drodze powrotnej po raz drugi odwiedziliśmy Stocznię Gdańską. W Sali BHP wysłuchaliśmy pięknego koncertu patriotycznego  w przededniu Święta Niepodległości. Po bardzo intensywnym dniu ok. godziny 20 wróciliśmy do schroniska. Kolacja, kąpiel, rozmowy o tym, co widzieliśmy, wspólne gry i zabawy. Tak upłynął ten wieczór. Tej nocy niektórym śniły się nawet statki… Trzeci dzień wycieczki rozpoczęliśmy od spaceru po Starym Mieście, które wcześniej podziwialiśmy w porze wieczornej. Poznaliśmy też wnętrze Bazyliki Mariackiej ( pierwszego dnia mogliśmy widzieć ją tylko z zewnątrz). Potem na kilka godzin zatrzymaliśmy się w niezwykłym miejscu- Muzeum II Wojny Światowej. To jedno z najnowocześniejszych muzeów w Europie i jedna z największych wystaw na świecie poświęconych tej tematyce. Sercem muzeum jest wystawa główna zajmująca powierzchnię niemal 5 tys. m2, co czyni ją jedną z największych wystaw prezentowanych przez muzea historyczne na świecie. Zlokalizowana jest 14 metrów pod ziemią. Wizyta w tym miejscu była dla nas  poruszającą opowieścią o tragicznym doświadczeniu II wojny światowej, o jej genezie i skutkach, o ofiarach i sprawcach, o bohaterach i zwykłych ludziach. To niezwykła lekcja historii, której nie wolno nam zapomnieć.

Z ogromem wiedzy historycznej, szczęśliwi wróciliśmy do swoich domów, by następnego dnia pięknie, dumnie i jeszcze bardziej świadomie przeżywać Święto Niepodległości.

Z całego serca dziękujemy Wszystkim, dzięki którym wycieczka doszła do skutku i przebiegła bezpiecznie.