„Ciemno wszędzie, głucho wszędzie…”, czyli o tym, jak klasa I gimnazjum odtwarzała tajemniczy obrzęd Dziadów

 

To oczywiste, że na lekcjach języka polskiego uczniowie obcują z literaturą, zarówno tą klasyczną, jak i współczesną, poznają różne gatunki i twórców. Teksty literackie są dla gimnazjalistów różne: łatwe i trudne, ciekawe i wręcz odwrotnie. Są takie, nad którymi zatrzymujemy się chwilę i takie, nad którymi pochylamy się  i pracujemy dłużej. Szczególnie utwory dramatyczne, czyli  przeznaczone do wystawienia na scenie, dają więcej możliwości  własnej interpretacji tekstu.

Tym razem swoją inwencję twórczą i  talenty aktorskie ujawnili  uczniowie klasy I gimnazjum, którzy po omówieniu II części „Dziadów” Adama Mickiewicza podjęli się próby inscenizacji. Zgromadzone rekwizyty, muzyka, scenografia- wszystko to tworzyło niepowtarzalny, jak przystało na Dziady, tajemniczy nastrój. Oglądając przedstawienie, mieliśmy wrażenie, że uczestniczymy w tym obrzędzie.

Dzięki takim lekcjom młodzież przełamuje barierę lęku, wyzbywa się kompleksów, zapamiętuje na dłużej tekst ( bo musi opanować go pamięciowo), a w przypadku tej lektury jest to szczególnie istotne, bo Mickiewicz zawarł w niej ponadczasowe prawdy moralne.

                                                                                                                      M. Fronc

IMG_5782 DSCF4039 IMG_5778 IMG_5750 IMG_5755 IMG_5758 IMG_5764 IMG_5766 IMG_5768 IMG_5773 IMG_5775